Výměna vačky + popis motoru OHV
Dalším pro někoho užitečným návodem může být výměna vačkové hřídele, ať už se jedná o výměnu seriové vačky a nebo sportovní. Na výběr máme hned z několika druhů a typů sportovních "ostrých" vaček.
1. Všeobecné informace - motor ( čtyřdobý, OHV, řadový, dvouválcový, vzduchem chlazený, zážehový, s karburátorem )
CO JE TO OHV ? ( ZDROJ: www.cs.wikipedia.org/wiki/OHV )
OHV (Over Head Valve) je typ ventilového rozvodu pístového motoru, u kterého jsou ventily umístěny v hlavě válců a vačková hřídel je umístěna v bloku motoru.
Mezi vačkovým hřídelem a ventily je relativně velká vzdálenost (přibližně úměrná zdvihu motoru). Přenos pohybu mezi vačkou a ventilem je proto realizován dalšími prvky mechanismu: zdihátko, zdvihací tyčka, vahadla. Rozvod tak obsahuje velký počet součástek, které nepříznivě ovlivňují jeho tuhost. V porovnání s rozvodem OHC větší počet součástek a zároveň větší hmota vykonává nepřiznivý vratný pohyb, který se projevuje setrvačnými silami. Naopak výhodou rozvodu OHV je jednodušší řešení pohonu vačkového hřídele, díky kterému má tento rozvod vyšší životnost a spolehlivost. Nevýhody rozvodu OHV převažují hlavně u vysokootáčkových motorů, proto se u moderních spalovacích motorů pro pohon automobilů skoro nevyskytuje.
Pohon rozvodu je vzhledem na výhodné umístění vačkového hřídele blízko u klikovky možné realizovat jednoduchým ozubeným soukolím nebo ozubenými koly se řetězem.
Pohon musí být řešen tak, aby umožnil přesné nastavení vzájemné pozice klikové a vačkové hřídele a aby se během provozu motoru toto nastavení nezměnilo, což ozubené soukolí splňuje.
Protože se rozvod OHV používá u čtyřdobých motorů, převodový poměr pohonu je 2:1. Vačkový hřídel se otáčí 2x pomaleji než klikový, protože čtyřdobý motor vykoná jeden pracovní cyklus za dvě otáčky klikové hřídele.
DETAJLNÍ ROZLOŽENÍ ROZVODU MOTORU
2. VÝMĚNA VAČKY - NUTNÉ DEMONTÁŽE NUTNÉ K VÝMĚNĚ
- vypuštění motorového oleje
- víka rozvodů
- rozvodů
- rozdělovače
- benzinového čerpadla
- olejové vany
- víka ventilů
- vahadla ventilů
- zdvihátka ventilů
3. DOPORUČENÝ MATERIÁL
- kvalitní ložisková vaselína
4. DOPORUČENÉ PRÁCE PŘI VÝMĚNĚ VAČKY
- nutná kontrola dna hrníčků zdvihátek ( v případě že je plocha jakkoliv rozbitá opotřebená nebo poškozená i jen vrypy je nutno vyměnit.
- vyčištění odstředivého filtru
- kontrola, popřípadě výměna protikusu vačky na čerpadle
- kontrola, popř. výměna redukční pružiny olejového čerpadla-délka pružiny cca 34 mm.
5. POPIS DALŠÍCH PRACÍ
- po demontáži všech částí vysuneme vačkovou hřídel
- po kontrole zdvihátka namázneme vaselínkou aby držela v bloku a nepadala dolů
- nasuneme dobře naolejovanou novou vačkovou hřídel
- všechno pozorně smontujeme
- olejovou vanu vyrovnáme ( v místech šroubů je obvykle promáčklá-stačí poklepat kladívkem a kontrola dotekem na vyboulení )
- těsnění pod vanu nejlépe nové ( nemazat žádným tmelem ani nemastit, ale nasucho )
- nasadit a seřídit rozvody - kompletní návod zde >>
- seřídit pozorně ventilové vůle a předstih ( zopakovat seřízení po 500 km ) - kompletní návod zde >>
- v každém případě nový olej do motoru nejlépe 10-15 w 40 mineral 2,5 l.
6. KDE NAKOUPIT VAČKOVÉ HŘÍDELE A DALŠÍ DOPLŇKY ?
- PROTIKUS VAČKY - www.fiat500126.cz, těsnění, rozvody a další
- SPORTOVNÍ VAČKY - na objednávku + poradenství www.fiatehlen.cz
- SPORTOVNÍ VAČKY - několik druhů www.swiatek.com.pl
- SPORTOVNÍ VAČKY - několik druhů www.fiat500sport.com
- SPORTOVNÍ VAČKA www.126fan.sk
7. POMOCNÉ MATERIÁLY
V případě, že máte novou vačkovou hřídel na místě, všechny šrouby a matky musíte utáhnout dle předepsaných utahovacích momentů. V případě potřeb, nebo problémů mi napište a rád Vám pomohu, když bude potřeba.
Aktualizováno 12. 1. 2015 18:41