Zásady provozu
Spouštění studeného motoru
- překontrolovat, zda řadící páka je v neutrální poloze.
- přesunout nahoru páku sytiče karburátoru A
- přemístit klíč ve spínací skříňce vpravo do odboru ( poloha AVV )
Po nastartování motoru uvolnit neodkladně klíč, který se nám vrátí do polohy MAR.
Při spouštění motoru při nízkých teplotách okolí doporučuje se sešlápnout pedál spojky z důvodu usnadnění startu.
Po mírném nahřání motoru vracet postupně páku sytiče- (náhled) karburátoru.
Pozor:
Při využití sytiče karburátoru ( páka v horní poloze ) se nemá dotýkat akceleračního pedálu.
Spouštění teplého motoru
-
Technika spouštění a postup činnosti je podobný jako v případě spouštění studeného motoru.
Odlišnosti:
- není nutno přesunout páku sytiče karburátoru.
- částečně sešlápnout akcelerační pedál, po spuštění motoru postupně pedál pouštět.
Spouštění velmi teplého motoru může vyžadovat úplné sešlápnutí akceleračního pedálu.
Pozor:
Spínací skříňka je vybavena zařízením zabezpečujícím před dalším sepnutím startéru. Právě v tom případě jestliže se motor nespustí, je nutno vrátit klíč do polohy STOP, aby bylo možno opakovat spouštění.
Některé vozy jsou vybaveny mechanickým spouštěním startéru - (náhled).V tom případě se motor spouští:
- přemístit klíč ve spínací skříňce vpravo do odporu – poloha MAR ( START ).
- přesunout do odporu páku B
Po spuštění motoru vrátit neodkladně páku B do výchozí polohy. Všechny jiné činnosti jsou stejné jako při spouštění motoru s elektromagnetickým startérem ( pomocí klíče v zapalovací skříňce ).
Všeobecné pokyny:
- po zapnutí zapalování ( klíč ve spínací skříňce v poloze MAR ) rozsvítí se dvě červené kontrolky 4 a 5 v přístrojovém štítu. Nerozsvícení se kontrolek po zapnutí zapalování znamená, že kontrolní elektrický obvod je poškozen; v tom případě se nesmí spouštět motor.
- po spouštění motoru a po překročení 1100-1200 ot/min. motoru zhasne kontrolka 5.
- spouštěč nepoužívejte déle než 5 sekund.
- při opakovaném spouštění je nutno pět sekund počkat. Jestliže po několikanásobném spouštění nejde motor, je nutno zkontrolovat zapalování a napájení. -
Úsporný a racionální provoz
Při jízdě musí být všechny červené kontrolky zhaslé. Jestliže některá z nich svítí, svědčí to o poškození kontrolního elektrického obvodu. V tom případě je nutno přerušit jízdu a závadu odstranit.
Doporučuje se:
- jízda vozu s ekonomickou rychlostí:
rychlostní stupeň 2 – 30km/hod.
rychlostní stupeň 3 – 50km/hod.
rychlostní stupeň 4 – 75km/hod.
- měnit rychlostní stupně při rychlostech:
a) nahoru
z prvního na druhý – 20km/hod.
z druhého na třetí – 35km/hod.
z třetího na čtvrtý – 60km/hod.
b)dolů
ze čtvrtého na třetí – 40km/hod.
ze třetího na druhý – 25km/hod.
Tyto doporučené rychlosti při změně rychlostních stupňů musí být používány na rovné vozovce nebo při sjezdech z kopce a při příznivých atmosférických podmínkách. Při méně příznivých podmínkách jízdy povinny být rychlosti vyšší.
- nejezdit dlouhodobě při sešlápnutém akceleračním pedálu do odporu
- při rozehřátém motoru jezdit s menším sešlápnutím akceleračního pedálu, nezvětšovat rychle otáčky motoru.
- nezvětšovat bez příčiny čelního odporu vzduchu, např. špatně upevnění zavazadel na střeše.
- udržovat správný technický stav vozu, hlavně:
Pohonné jednotky, zapalovací systém, jízdní systém
Přizpůsobení ve výše uvedených doporučením lze dosáhnout zmenšení spotřeby paliva, zvýšení trvanlivosti a spolehlivosti vozu. -
Parkování
Při zastavení vozu je nutno zatáhnout ruční brzdu a zařadit a zařídit první rychlostní stupeň nebo zpětný chod. V zimě raději ruční brzdu nepoužívejte. -
Výměna kola
- vůz postavit pokud možno na rovině, zabrzdit zadní kola ruční brzdou, event. V případě potřeby zajistit kola klíny (kámen).
- mírně uvolnit (povolit) vozové šrouby vyměňovaného kola.
- vložit rameno zvedáku do speciálního otvoru pod podlahou vozu
- zkontrolovat, zda základna zvedáku stojí na dostatečně tvrdém podkladu a nebude se v případě zvedání bořit.
- otáčet kličkou ve směru a nadzvednout vůz- (náhled), aby kola byla několik centimetrů nad zemí.
- demontovat vozové šrouby- (náhled) a sejmout kolo
- po nasazení nového kola dotáhnout rovnoměrně kola, střídavě přes střed kola.
- spustit vůz, vyjmout zvedák a dotáhnout do odporu všechny vozové šrouby kola.
- v případě výměny předního kola ustavit tlak vzduchu na doporučenou hodnotu ( 1,4 baru ).
Zásobní kolo je nutno hustit na hodnotu tlaku kol ( 2,0 bar ). -
Zvedání a vlečení vozu
Při zvedání vozu jiným zvedákem než se nachází ve výbavě vozu je možno zvedat jen za odpovídajícího zpevnění v přední- (náhled) a zadní- (náhled) části vozu.
Jestliže má být vůz vlečen, náleží zakotvit lano do upevnění ( v přední části ), kde jsou pro to provedeny odpovídající otvory A- (náhled).
Aktualizováno 10. 1. 2015 12:10