Identifikační údaje, řídící a kontrolní zařízení
A – typ a číslo karoserie - (náhled)
B – informační štítek obsahuje označení: typ vozu karoserie, typ motoru
C – typ a číslo motoru.- (náhled)
Denní počítač kilometrů může být nulován jen v době, kdy vůz stojí ( není v pohybu ).
Přístrojový štít má vlastní osvětlení.
Výměnu žárovek je možno provést bez poškození plomb, chránících přístup do přístrojového štítu i mechanických částí rychloměru.
U některých provedení může být rychloměr a počítač kilometrů cejchován v mílích.
-
VÝBAVA
Výbava zahrnuje: zásobní kolo, krabice s nářadím a plechovku s barvou v odstínu karoserie (označenou číslem barvy karoserie). Komplet nářadí obsahuje: klíč zapalovací svíčky s rukojetí, otevřený oboustranný klíč 8 x 10, otevřený oboustranný klíč 13 x 17, oboustranný šroubovák, klíč na matice kol. -
KLÍČE K VOZU- (náhled)
Vůz je vybaven dvěma komplety klíčů, které patří:
A – klíč s plastikovým krytem ke spínací skříňce,
B – klíč do: zámků dveří, uzávěru hrdla paliva a zámku kapoty. -
DVEŘE
Otevírání zvenčí:
- otočit klíčem,
- povytáhnout kliku.- (náhled)
Otevírání zevnitř:
- pootočit kliku,- (náhled)
Při otevírání levých dveří uvolňuje se spínač vnitřního osvětlení vozu – svítí svítlina vnitřního osvětlení, která je umístěna v místě úchytu vnitřního zpětného zrcátka.
Uzamčení:
zvenčí klíčem zevnitř stlačit pojistku - (náhled) táhla v uzavřených dveřích. Natlačit na pojistku zámek při otevřených dveřích, protože blokující zařízení nepracuje a může se tak poškodit zámek. -
OVLÁDACÍ A KONTROLNÍ ZAŘÍZENÍ
1 – tlačítkový spínač venkovních světel
2 – tlačítkový spínač varovných světel
3 – tlačítkový spínač vyhřívání zadního skla ( v provedení s vyhřívaným zadním sklem )
4 – přístrojový štít
5 – spínač akustické houkačky
6 – páčka přepínače stěračů a ostřikovače předního skla
7 – tlačítkový spínač elektroventilátoru nebo záslepka
8 – tlačítkový spínač mlhového zadního světla nebo záslepka
9 – záslepka
10 – táhlo regulace vzduchu dovnitř vozu
11 – ofukovače předního skla
12 – popelník
13 – místo pro připojení zapalovače14 – prostor
14 – prostor
15 – místo pro reproduktor
16 – prostor pro rádio
17 – táhlo regulace vzduchu
18 – táhlo regulace průchodu vzduchu do horní nebo dolní části karoserie
19 – táhlo regulace průchodu chladného vzduchu
20 – řadící páka
21 – prostor
22 – páka spouštěče
23 – táhlo regulace průchodu teplého vzduchu
24 – páka ruční brzdy
25 – pedál akcelerátoru
26 – pedál brzdy
27 – pedál spojky
28 – páčka otvírání zavazadlového prostoru
29 – spínací skříňka zapalování
30 – páčka přepínače světel a světelné houkačky -
PŘÍSTROJOVÝ ŠTÍT
1 – kontrolka ukazatelů směru ( zelená )
2 – kontrolka zadního mlhového světla ( žlutá ) nebo volné místo
3 – kontrolka vyhřívání zadního skla ( žlutá ) nebo volné místo
4 – kontrolka tlaku oleje ( červená )
5 – kontrolka nabíjení akumulátoru ( červená )
6 – kontrolka varovných světel ( červená )
7 – kontrolka dálkových světel ( modrá )
8 – kontrolka hlavních světel ( zelená )
9 – místo volné k využití
10 – místo volné k využití
11 – kontrolka zatažení ruční brzdy a nízké hladiny brzdové kapaliny ( červená )
12 – kontrolka rezervy paliva ( žlutá ) signalizace ukazuje, že v nádrži je 5-8dm3 benzínu
13 – rychloměr
14 – denní počítač kilometrů
15 – počítač kilometrů
16 – ovládací kolečko nulování denního počítače kilometrů ( otáčí se jen vpravo )
17 – ukazatel množství paliva
18 – ukazatel tlaku vzduchu v pneumatikách – pneuměřič -
SPÍNACÍ SKŘÍNKA- (náhled), ZAPALOVÁNÍ ( s elektromagnetickým spouštěním spouštěče - (náhled))
AVV – spouštění motoru
MAR – zapnuto zapalování a všechny spotřebiče jsou pod napětím
STOP- uzamčení řízení, možnost vyjmutí klíče
U některých provedení vozů může být vypínač zapalování s mechanickým sepnutím spouštěče- (náhled).
START (MAR) – zapalování motoru a všechny spotřebiče pod napětím
STOP (ST) – zapalování a všechny spotřebiče vypnuté. Po vyjmutí klíče uzamčeno řízení.
Nedoporučuje se ponechání klíče ve spínací skřínce v poloze MAR, jestliže motor neběží.
Po otočení klíče do polohy STOP (ST) a jeho vyjmutí ( i jen částečně ) způsobuje automatické uzamčení řízení. Proto se nesmí klíčem pootočit ani vyjmout klíč ze spínací skříňky při jízdě vozu.
V případě jízdy z kopce bez spuštěného motoru se musí před odjištěním brzd vložit do spínací skříňky klíč a uvolnit uzamčené řízení. -
NÁVOD K OBSLUZE A ZÁSADY PROVOZU ŘÍZENÍ
Vypínač venkovních světel a osvětlení přístrojového štítu
Poloha přední – všechny elektrické spotřebiče vypnuty
Poloha střední – zapnutí světel: obrysových, osvětlení poznávací značky, osvětlení přístrojového štítu a kontrolky světel obrysových nebo potkávacích světel ( zelená )
Zadní poloha – ( klíč v poloze MAR ): jako v poloze střední rovněž sepnutí obrysových světel nebo tlumených v závislosti od polohy páčky přepínače světel ( klíč v poloze ST – všechna světla vypnuta ) -
Páčka přepínače světel a světelné houkačky- (náhled)
Přepínač je pod napětím podnapitím jedině tehdy, když klíč ve spínací skříňce je v poloze MAR a vypínač venkovních světel v zadní poloze.
Páčka má dvě polohy :
Horní – světla potkávací
Dolní – světla dálková, která signalizuje kontrolka ( modrá )
Jestliže je klíč ve spínací skříňce v poloze MAR a přitáhneme-li páčku k volantu, získáme světelnou houkačku ( dálkovými světli ), dokonce i při vypnutí všech světel. -
Páčka spínače ukazatelů směru- (náhled)
Sepnutí může být jen v případě, kdy klíč ve spínací skříňce je v poloze MAR.
V horní poloze P – sepnutí pravých ukazatelů směru
V dolní poloze L – sepnutí levých ukazatelů směru
Při sepnutí ukazatelů směrů ( levých nebo pravých ) svítí zelený přerušovaným světlem kontrolka ukazatelů směru.
Návrat volantu do přímého směru způsobí automatické vypnutí ukazatelů směru a návrat páčky do základní polohy ( střed ). -
Páčka přepínače stěračů a ostřikovače předního skla- (náhled)
Je po napětím jedině, tehdy když klíč ve spínací skříňce je v poloze MAR.
Horní poloha 0 – stěrače vypnutí
Poloha střed 1 – pracují přerušovaně
Dolní poloha 2 – pracují stále
Spuštění ostřikovače:
V každé poloze páčky, přitáhneme-li páčku v volantu. Stěrače se vždy automaticky zastaví ve výchozí poloze ( dolní ) při jejich vypnutí. -
Spínač zadního mlhového světla
Zadní mlhové světlo svítit v případě, kdy klíč ve spínací skříňce se nachází v poloze MAR a jen sepnutí tlumených světel.
K sepnutí mlhového světla dojde po natisknutí tlačítkového spínače B. Signalizuje kontrolka ( žlutá ). -
Spínač vyhřívání zadního skla
Vůz může být vybaven zadním sklem se zabudovaným elektrickým vyhříváním, které způsobuje rychlé odmlžení nebo rozmrazení skla.
K sepnutí dojde po natisknutí tlačítkového spínače C v případě, kdy klíč ve spínací skříňce se nachází v poloze MAR.
Signalizuje odběru proudu nedoporučuje se nechávat vyhřívání zadního skla zapnuto déle, než je nutné. -
Varovná světla
Poruchu na cestě stojícího vozu můžeme signalizovat sepnutím varovných světel.
Svítí současně všechny ukazatele směru.
K sepnutí dojde do natisknutí spínače B. Signalizuje kontrolka červená ( světlo je přerušováno ).
Pozor:
Obvody vnitřního světel, venkovních, spouštěče ( sepnutí mechanické), varovných světel a zvukové houkačky jsou stále pod napětím, tehdy, kdy je klíč spínací skříňky vyjmut ( je možno je zapnout ). -
Popelník, zapalovač- (náhled)
Při otevření popelníku je nutno potáhnout za boční hranu krytu A. Při čištění vyjmout popelník natisknutím pružiny C a potažením k sobě. Místo pro montáž zapalovače B ( u vozů v základním provedení záslepkou ). -
Řadící páka
Změny rychlostních stupňů - (náhled)se provádí pomocí řadící páky podle schématu – viz. obrázek.
V případě, že není možno zařadit první rychlost, je nutno pustit pedál spojky a pak znovu je sešlápnout a znovu zařadit rychlost.
Při řazení zpětného chodu je nutno vůz úplně zastavit a přesunout řadící páku do polohy R při dodržování směru podle schématu.
a – zatlačit řadící páku dolů
b – přesunout vpravo
c – přesunout dozadu -
Páka ruční brzdy- (náhled)
Ruční brzda je v provozu při tažení páky nahoru. V případě odbrzdění je nutno páku lehce zvednout a přitom současně stlačit tlačítko umístěné v horní části páky a vrátit páku dolů.
Jestliže je klíč ve spínací skříňce v poloze MAR, zatažení páky ruční brzdy signalizuje kontrolka ( červená ). -
Vnitřní zrcátko- (náhled)
Vnitřní zrcátko má páčku, která umožňuje jeho nastavení v poloze proti oslnění.
1. – poloha proti oslnění
2. – poloha normální
Některé vozy jsou vybavení normálním zrcátkem. -
Přední sedadla
Přesouvání sedadla- (náhled)
- otočit páčkou A
- přesunout sedadlo ve vedení. Regulace opěry sedadla- (náhled)
- potáhnout páku B nahoru
- změnit polohu opěry sedadla.
Uvolnění páky způsobuje ustavení a zjištění sedadla v nastavené poloze
Sklopení sedadla- (náhled)
- natisknout páku C,
- sklopit sedadlo dopředu.
Po vrácení sedadla do výchozí polohy zůstane samo zajištěno. -
Zadní sedadla
Vůz může být vybaven zadními sedadly pevnými nebo sklopnými zadními opěradly. -
Bezpečnostní pásy
Vůz je v základním vybavení vybaven bezpečnostními pásy předních sedadel a úchytných místy - (náhled)pro montáže při zadních sedadlech. Před zapnutím stabilních bezpečnostních pásů je nutno seřídit postavení sedadel.
Při zapnutí bezpečnostních pásů - (náhled) ( stabilních nebo samonavíjecích ) je nutno vsunout úchyt A do držáku B.
Pak je nutno seřídit délku pásů - (náhled)na polohu těla sedícího člověka zpříma ( opřeného o opěru sedadla ) .Seřízení délky pásů stabilních.
Povolení ( zvětšení délky )
- sponou C přesunout pás, táhnout jej částí D.
Zajištění ( zkrácení )
-sponou C přesunou pás, táhnout jej částí E.
Stabilní pás je tehdy dobře seřízen, jestliže mezi upnutý pás a tělo sedícího člověka není možno vložit pěst.
Seřízení délky samonavíjecích pásů je prováděno automaticky, pomocí navíječe F.
Pas nesmí být zkroucený a musí přiléhat k tělu v místě pánve ( ne břicha ).
K vypnutí ( zablokování ) samonavíjecích pásů dojde v případě rychlého vytažení pásu z navíječe nebo při rychlém brzdění, kdy tělo sedícího jde rychle dopředu.
V případě že volně táhneme a délka pásu se nezvětšuje, je nutno vsunout asi 5mm pásu do navíjecí skříňky F a zkoušku opakovat.
Odepnutí bezpečnostního pásu se provede stlačením tlačítka držáku G, úchyt A se sám uvolní.
Doporučuje se periodicky kontrolovat
- Stav pásů ( zda nejsou přetrhány, natrženy atd. )
- Sílu dotažení upínacích šroubů
Bezpečnostní pásy musí být vyměněny novými v případě jejich přetížení, např. v případě autonehody. -
Zavazadlový prostor
Otvírání- (náhled)
potáhnout páčkou A
- odklopit víko zavazadlového prostoru.
Zavírání
- spustit víko zavazadlového prostoru a přitlačit v místě uzávěru zámku.
V zavazadlovém prostoru je:
- zásobní kolo- (náhled)
- zvedák- (náhled)
- krabice s nářadím
U vozů vybavených zadními sklopnými opěradly, zavazadlový prostor se získá sklopením opěradel. V tom případě je nutno natisknout páku A a sklopit opěradlo B -
Uzávěr hrdla paliva- (náhled)
Otvírání
- otočit klíčem v zámku vlevo
- odšroubovat uzávěr
Zavírání
- zašroubovat uzávěr do odporu
- otočit klíčem v zámku vpravo.
Po uzamčení uzávěru hrdla paliva se musí uzávěr volně otáčet, nesmí se odšroubovat -
Kapota motoru
Otvírání
- otočit klíčem v zámku vlevo do odporu,
- stlačit tlačítko a současně potáhnout kapotu.
Pro získání lepšího přístupu k motoru je možno demontovat kapotu. Vysunout ( pomocí šroubováku ) pojistku- (náhled), což umožní volně demontovat táhlo omezovače a pak odšroubovat maticí čepu pravého závěsu a vysunout kapotu ze závěru.
Uzamčení
- po přitlačení kapoty otočit zámek- (náhled) vpravo. -
Otvírání oken
K otvírání okna ve dveřích slouží klika upevněná z vnitřní strany dveří. Větrací okénko je otvírané a uzamykané pákou- (náhled), nacházející se v dolní části větracího okénka. Některé typy vozů jsou vybaveny zadními vyklápěcími okny- (náhled), vyklápění pomocí páky a uchycené za okno a karoserii vozu. -
Klimatizace vnitřku vozu
Vůz je vyroben zařízením umožňujícím účinné větrání a vytápění jeho vnitřku v průběhu jízdy. -
Větrání
Průchod chladného vzduchu dovnitř vozu nastane po vytažení táhla B- (náhled), může být směrován táhlem C- (náhled) podle potřeby:horní části karoserie - (náhled)( táhlo C vytažené )
pomocí: - ofukovačů na přední sklo F- (náhled)
- - regulační vzduchu E do dolní části karoserie vozu ( táhlo C vtlačeno ) v okolí nohou sedících lidí na předních sedadlech.
Proud vzduchu přicházející k regulaci směru proudění může být také směrování pomocí řídící páčky D přívodu vzduchu:
- po vytažení páčky D nahoru celý proud vzduchu zůstane směrován na přední sklo ( ofukovači vzduchu F ),
- po spuštění páčky D- (náhled) dolů celý proud vzduchu bude směrován seřízeným ofukovačem,
- páčka D v poloze střed – proud vzduchu zůstane směrován částečně regulací vzduchu E, částečně ofukovači na přední sklo F.
Proud vzduchu vycházející z regulace může být směrován:
- na boky, vpravo nebo vlevo pomocí páček H- (náhled)
- vodorovně, trochu nahoru nebo dolů, částečným otočením každého ofukovače samostatně.
U vozů vybavených elektroventilátorem - (náhled)a zadními vyklápěcími okny bude větrání intenzivnější po sepnutí spínače ventilátoru a otevření zadních vyklápěcích oken.
Pozor:
Při provozu elektroventilátoru táhlo B musí být vytaženo. -
Vytápění
Přívod teplého vzduchu dovnitř vozu následuje po otočení páky A- (náhled) nahoru:
- poz. 0 – přívod teplého vzduchu uzavřen
- poz. 1 – maximální přívod teplého vzduchu
- v poloze střed je možný částečný přívod teplého vzduchu
Mísení teplého a studeného vzduchu se dosáhne po částečném vytažení táhla B při otočení páčky A nahoru. Směřování teplého vzduchu na žádaná místa vnitřku karoserie se dosáhne táhlem C a pákou D tak, jak je to pojednáno v kapitole větrání.
Aktualizováno 10. 1. 2015 12:06