Události, data a další zajímavosti vozu Fiat 126
Změny vozu FIAT 126 P
Od začátku výroby vozů Polski FIAT 126 P v FSM byla provedena celá řada změn. První vozy PF 126 P 600 z roku 1973 měly motor o obsahu 594 cm 3, bubnové brzdy o průměru 170,1 mm a dynamo. V dalších letech byla prováděna další modifikace v konstrukci vozu. Např. u bubnových brzd byl zvětšen průměr na 185,53 mm, dynamo bylo nahrazeno alternátorem a u nového modelu PF 126 P 650 se objevil nový motor o obsahu 652 cm3. V Polsku se také objevily různé verze odvozené z modelu 650, např. S nebo K.
Polski FIAT 126 P 650 E
V roce 1982 byl proveden radikální zásah v oblasti spotřeby paliva u motorů o obsahu 652 cm3. Největší změny:
- nový karburátor Weber 28 IMB 10/250
- nová konstrukce výfuku
- přidám tlumič do sací trouby z čističe vzduchu do karburátoru
- změněn základní předstih zážehu 7°30' před HÚ (původně 10°)
V roce 1983 byly provedeny další změny na motoru. Další konstrukční změny se týkaly opět snížení spotřeby paliva. Výsledkem byl nový model PF 126 P 650 E (ekonomický). Tento model se vyráběl ve čtyřech verzích:
- Standard - PF 126 P 650 E
- Special - PF 126 P 650 ES
- Komfort - PF 126 P 650 EK
- vůz pro invalidy - PF 126 P 650 EI
Polski FIAT 126 P 650 FL "Face Lifting"
Od roku 1984 byla provedena opět celá řada změn. Velký vliv na změny měl také náběh nového vozu FIAT Cinquecento, ze kterého byly převzaty některé technologie a části. V roce 1992 převzal FSM pod svá křídla italský FIAT a založil novou společnost FIAT AUTO Poland S. A. V tomtéž roce bylo také rozhodnuto, zda se 126 bude vyrábět dál. Výsledkem rozhodnutí bylo ponechat ji ve výrobě, pokud o ni bude na trhu zájem. Mezi významné změny můžeme zařadit:
- vůz se prodloužil na 3109 mm z původních 3054 mm
- motory od roku 1992 mohou spalovat, kromě olovnatého, také bezolovnatý benzín LO 95, (vozy exportované do Austrálie mohly spalovat bezolovnatý benzín již od roku 1988)
- šnekové řízení bylo nahrazeno hřebenovým
- mechanické zapalování elektromagnetickým
- zapalovací soustava je již bez rozdělovače
- montován je také čistič paliva
- chromované nárazníky nahradily plastové, dveře jsou doplněny o okrasné plastové lišty
- také interiér prošel řadou změn, např. ovládací prvky a kontrolní zařízení jsou lépe funkční a estetičtější, panel přístrojů je maximálně přehledný, vozy jsou také standardně vybavovány elektroventilátorem
- seriově jsou také montována sedadla používaná v Cinquecentu (sedačky zn. "Inter Groclin")
- bezpečnostní pásy jsou samonavíjecí
- kola mají nové poklice stylově podobné taktéž FIATu Cinquecento
Varianty vybavení vozu Polski FIAT 126 P 650 FL
- Varianta 1: ohřívané zadní okno, samonavíjecí pásy, elektroventilátor výměny vzduchu ve voze
- Varianta 2: Var. 1 + rozkládací sedadla polstrovaná tkaninou (místo koženky), pravé boční zrcátko
- Varianta 3: Var. 1 + komplet sedadel od firmy Inter Groclin, pravé boční zrcátko
- Varianta 4: Var. 1 + přední sedadla rozkládací se záhlavkami, polstrovaná tkaninou, hřebenové řízení, volant typu 126 BIS, otevíratelné zadní okénka, ozdobná kola místo sériových, pravé boční zrcátko
Aktualizováno 9. 1. 2015 22:06