autor: Filip Branda google+: profil email: 126revo@seznam.cz

Jste zde: Hlavní stránkaFiat 126Historie vozu Fiat 126 v datech

Historie vozu Fiat 126 v datech

 

29.10.1971

Podepsána smlouva mezi italským FIAT S. A. a polským PHZ PM POLMOT: "O technické spolupráci a licencování výroby". Smlouva umožňovala zahájení výroby maloobjemového vozidla v Polsku (objem 595 cm3) "Polski Fiat 126 P" se stejnými technickými vlastnostmi jako měl italský model 126 jehož výroba měla být zahájena v závodech Fiat ve městě Cassino ve druhé polovině roku 1972. Ve smlouvě bylo stanoveno, že devizové náklady na nákup strojů a dalších zařízení potřebných k výrobě v Polsku budou splaceny exportem FSM. Byla to první smlova takového typu mezi Fiatem a jeho zahraničním partnerem. Smlouva měla charakter nejenom poskytnutí licence, ale také vzájemné spolupráce.

  • 09.1972
  • V italském Cassino byla vyrobena první série 100 vozů Fiat 126.
  • 09.11.1972
  • Na autosalónu v italském Turíně byl představen vůz FIAT model 126.
  • 11.1972
  • Několik dní po prezentaci v Turíně byl ve Varšavě představen model Fiat 126.
  • 11.1972
  • Fiat 126 zaujímá 6. místo v anketě "Auto roku 1973".
  • 06.06.1973
  • Ve Fabryce Samochodów Małolitrażowych v Bielsku byl vyroben první Fiat 126 se znakem "P" kompletně z italských dílů.
  • 22.07.1973
  • Zahájení sériové výroby v Bielsku-Białej. V tomto roce FSM vyrobilo 1500 kusů Fiatů 126 P, v roce 1974 - 10 tisíc vozů.
  • 07.1973
  • Montážní haly Fabryki Samochodów Małolitrażowych v Bielsku-Białej opustilo 60 vozů Fiata 126 P.
  • 08.1973
  • Od počátku výroby FSM v Bielsku-Białej opustilo 200 vozů Fiata 126 P.
  • 12.1973
  • Vyrobeno již 1500 fiatků.
  • 08.02.1974
  • První kusy novodobých radiálních pneumatik do PF 126 P vyrobených v podniku: Zakłady Opon Samochodowych "STOMIL" ve městě Dębica.
  • 11.1974
  • Z Bielska se do Itálie vyvážejí první motory určené pro montáž do italských Fiatů 126.
  • 18.09.1975
  • Zahájení výroby Fiatu 126 P v továrně č. 2 v Tychach.
  • 1975
  • Maluch se zúčastnil automobilových závodů Velké ceny Polska, v tom samém roce se také zúčastnil slavného závodu o Velkou cenu Monte Carla, jehož celou trasu absolvovala posádka Sobiesława Zasady a Longina Bielaka.
  • 03.02.1975
  • Brány FSM v Bielsku-Białej opustil 100tisící osobní automobil.
  • 30.06.1975
  • Začátek výroby nového typu předního skla do PF 126 v podniku: Huta Szkła Okiennego v Sandomierzu. Lepené sklo do osobních automobilů bylo do té doby dováženo pouze ze zahraničí.
  • 31.07.1975
  • Továrna Łożysk Tocznytch v Kraśniku začala vyrábět ložiska do PF 126 P.
  • 1976
  • Zahájení výroby zmodernizovaného motoru o objemu 650 cm3, nové elektroinstalace, montáže alternátoru. Produkce Fiatů 126 představuje 80 tisíc kusů.
  • 1977
  • Nový model Polski Fiat 126 P s motorem 652cm3 díky němuž vzrostl výkon motoru z 23 (verze 600 cm3) na 24 KM.
  • 08.06.1979
  • Kontrakt "O prodeji a modernizaci vozu 126" uzavřený na 10 let mezi PolMotem a FIATem stanovuje, že FSM se stává jediným výrobcem modelu 126 pro celou síť značky FIAT.
  • 1980
  • Vyroben "maluch" č. 1 000 000.
  • 22.04.1980
  • V FSM v Bielsku-Białej vyrobeno již milión vozů. Od začátku výroby vyjelo z výrobních linek více než 700 tisíc automobilů Fiat 126 P. FSM produkuje taktéž vozy Syrena.
  • 1982
  • Zahájení výroby modelu PF 126 E (snížená spotřeba paliva).
  • 1985
  • Vyroben "maluch" č. 2 000 000.
  • 04.1985
  • Zahájení výroby modelu PF 126 FL (face lifting), který zahrnoval především kosmetické úpravy nutné pro nové změny v předpisech při homologaci vozu.
  • 1987
  • Zahájení výroby modelu Fiat 126 P BIS (dříve označovaného jako Restyling) s motorem o objemu 703 cm3 jako předstupeň výroby zcela nového auta.
  • 1991
  • Představení modelu s karosérií cabrio.
  • 1991
  • Ukončení výroby vozu Fiat 126 P BIS s motorem 703 cm3.
  • 05.1992
  • Prodej 90 % akcií FSM v Tychach a Bielsku-Białej italskému FIATu.
  • 20.07.1993
  • Z montážní linky vyjíždí 3.000.000 Fiat 126 P.
  • 05.09.1994
  • Modifikace "Malucha". Zahájení výroby modelu "el" s prvky modelu Cinquecento.
  • 12.1996
  • Zahájení výroby modelu Fiat 126 elx (katalyzátor zplodin - norma EURO1)
  • 01.1997
  • Fiatky dostaly oficiálně název - "MALUCH".
  • 1998
  • 25. rok výroby MALUCHa (Fiat 126)
  • 01.1999
  • Zadní sedadla vozu začaly být vybaveny záhlavkami hlavy.
  • 24.09.2000
  • Definitivní ukončení výroby malého vozu Fiat 126 P Maluch. 

    Poslední vůz sjel z výrobní linky bielského výrobního závodu Fiat Auto Poland S. A. dne 24. září 2000 v 18 hodin a 9 minut (SEC). Fiatek má žlutou barvu a pochází z poslední limitované série o 1000 kusech pod názvem Happy End. Vůz je určen do muzea FIATu v italském Turíně. Od roku 1973 - 2000 bylo v polských Tychach a Bielsku-Białej vyrobeno celkem 3.318.674 modelů 126. Na export v letech 1975 - 1992 bylo určeno celkem 897.316 kusů vozů. V italském Cassino bylo vyrobeno v letech 1972 - 1980 celkem 1.352.912 kusů.

  •  

    autor: Maciej Skowroński
     

Aktualizováno 9. 1. 2015 21:55

Návody, tipy a technická data

Menu

Facebook

 

Ke stažení

PŘÍRUČKY OPRAV

 Fiat 126 CZ (formát pdf,  20,3MB)

Fiat 126BIS EN (formát pdf,  87,5MB)

 Fiat 500 CZ (formát pdf,  42,4MB)

NÁVODY K OBSLUZE

Fiat 500 (formát pdf,  19,7MB)

KATALOGY ND

Fiat 126 (formát pdf,  69,4MB)

Fiat 500 (formát pdf,  69,3MB)

Výprava do ITÁLIE 2017

Další Maluchářská výprava směřuje k moři do Itálie. Plánujeme najet přes 3 tisíce kilometrů, vykoupat se v moři a cestou zpátky projet ALPY. Termín je 21.8.-3.9.2017.

Nevíte kam na dovolenou ? Přidejte se :)

Nakupujte u nás

Sháníte nějaké díly na naše vzduchem chlazené miláčky ? Navštivte náš eshop www.fiat500126.cz

Naleznete zde široký sortiment jak seriových dílů, tak na závodní vozy, či díly na zvýšení výkonu Vašeho motoru.

Cestujeme maluchem

Maluší výlet do Harrachova

Go to top