autor: Filip Branda google+: profil email: 126revo@seznam.cz

Jste zde: Hlavní stránkaFiat 126Historie vozu Fiat 126

Historie vozu Fiat 126

 

Italsko-polská spolupráce ve výrobě automobilů v licenční formě měla dlouholetou tradici. Už v roce 1934 se v licenci vyráběly automobily Polski FIAT 508, 508-I a 518, v roce 1935 pak 508-III. V roce 1934 byl od základního modelu odvozen dokonce typ Polski FIAT 508 Jeep. Válečná léta způsobila v této spolupráci dlouhou přestávku. Až v roce 1967 vyjíždí z automobilky FSO ve Varšavě moderní Polski FIAT 125 P, v roce 1973 pak model 127 P a 132 P a v roce 1974 131 P. Modernizace automobilu Polski FIAT 125 P zatím uzavírá automobil POLONEZ, vyrobený v roce 1978. V roce 1973 vyjíždí z nově vybudované automobilky FSM Bielsko-Biała malý Polski FIAT 126 P. 

 

 

Je jistě zajímavé, že vůbec prvním fiatem byl v roce 1899 dvouválcový čtyřdobý FIAT o objemu 679 cm3 s výkonem 2,57 kW. Další malé fiaty se "narodily" v roce 1915 a 1919, a potom až v roce 1936 vznikl slavný FIAT 500 Topolino s objemem válců 570 cm3 a s výkonem již 9,5 kW. Po válce vznikaly další pětistovky. Byly to FIAT 500 B (1948), FIAT 500 Belvedere-Giardinetta a FIAT 500 C. Novou etapu pak zahájil FIAT 500 Nuova s objemem 479 cm3, zvýšeným později na 499,5 cm3 , za ním model 500 D a F. V roce 1968 vyjíždí Giardiniera a 500 Sport. FIATy 500 F dosáhly takové obliby, že se jich vyrobilo do roku 1970 celkem 447 tisíc, a FIAT 500 se stal nejpopulárnějším vozem v Itálii s celkovou výrobou čtyř miliónů kusů. V roce 1972 na Autosalónu v Turínu se však představuje nový model, a to FIAT 126 s úplně novou karosérií. Dostal vylepšený motor s výkonem 17 kW a momentem 40 Nm, novou převodovku, brzdy, bezpečnostní volant a řadu dalších prvků. 

 


Po úspěšném jednání mezi výrobcem FIAT Torino a polskou automobilkou Fabryka Samochodow Malolitražovych (FSM) v Bielsku-Białej se v roce 1973 objevily polské FIATy 126 nejdříve na polských a v krátké době i na zahraničních silnicích. U polských motoristů si hned získaly takovou oblibu, že se jim spontánně začalo něžně říkat "MALUCH", což bychom mohli česky vyjádřit jako "maličký". Italský model FIAT 126 se vyráběl v automobilce ve městě CASSINO na jihu Itálie a pouze některé mechanické díly v turínském závodě MIRAFIORI. 

 


Oba vozy, jak Polski FIAT 126 P, tak FIAT 126, jsou dvojčata k nerozeznání. "Maličký" polský fiátek se tak stal sice nejmenším vyráběným vozem na světě, ale rozhodně nebyl a není nejmenší svým významem v motorizaci Polska, ale i v jiných zemích. Vlastní provedení stodvacetšestky se zpracováním a výbavou blíží středním vozům evropského měřítka. Moderní prvky konstrukce, racionální provedení skupin a detailů, co největší ohled na současné provozní požadavky i problémy, nakonec překvapující jízdní výkony a vlastnosti plně dokazují, že malým vozem je pouze po stránce svých rozměrů. 

 


Vůz Polski FIAT 126 P byl kontruován jako vůz pro začínající motoristy, ženy a samozřejmě určený do městského provozu. Bylo by lehkomyslné jej srovnávat s automobily vyšších cenových i výkonových tříd. Také by nebylo uvážené od něj požadovat stejné pohodlí při dlouhém cestování. Doslova nenahraditelným se však stává v našich již tak dost zaplněných městech automobily právě tak, jako je velmi přítažlivý svou malou spotřebou paliva a nízkými náklady na údržbu a opravy. 

 

 


V roce 1992 převzal FSM italský FIAT. Továrna se tak stala jedním z mnoha zahraničních poboček FIATu pod názvem FIAT AUTO POLAND S. A. Do té doby hlavní výrobek - malý Polski FIAT 126 P - však musel uvolnit své místo svým následovníkům Cinquecento (500) a Seicento (600). Nicméně z výrobního programu nevypadl, ale naopak se dočkal nového face liftingu, byl vybaven katalyzátorem - norma EURO1 (od roku 1997), modernizovaným motorem a samozřejmě novým interiérem. Byl přejmenován na FIAT 126 Maluch. Od roku 1994 se objevil nový FIAT 126 el tentokrát již plně v režii a běžném standardu FIATu, ale bohužel už pouze v limitovaných sériích. Jednou z posledních byla série pod názvem Town (1999). Výroba malého FIATu 126 v Polsku byla ukončena v září roku 2000 limitovanou sérií v počtu 1000 kusů pod názvem Happy End. 

 




Tímto datem končí také éra jednoho automobilu, který se zapsal nejen do dějin světového motorismu, ale i do vzpomínek mnoha miliónů majitelů nejen v Polsku, ale i po celém světe včetně České republiky. 

Přehled produkce Fiatu 126 P v letech 1973 - 1998

 

Aktualizováno 9. 1. 2015 21:38

Návody, tipy a technická data

Menu

Facebook

 

Ke stažení

PŘÍRUČKY OPRAV

 Fiat 126 CZ (formát pdf,  20,3MB)

Fiat 126BIS EN (formát pdf,  87,5MB)

 Fiat 500 CZ (formát pdf,  42,4MB)

NÁVODY K OBSLUZE

Fiat 500 (formát pdf,  19,7MB)

KATALOGY ND

Fiat 126 (formát pdf,  69,4MB)

Fiat 500 (formát pdf,  69,3MB)

Výprava do ITÁLIE 2017

Další Maluchářská výprava směřuje k moři do Itálie. Plánujeme najet přes 3 tisíce kilometrů, vykoupat se v moři a cestou zpátky projet ALPY. Termín je 21.8.-3.9.2017.

Nevíte kam na dovolenou ? Přidejte se :)

Nakupujte u nás

Sháníte nějaké díly na naše vzduchem chlazené miláčky ? Navštivte náš eshop www.fiat500126.cz

Naleznete zde široký sortiment jak seriových dílů, tak na závodní vozy, či díly na zvýšení výkonu Vašeho motoru.

Cestujeme maluchem

Maluší výlet do Harrachova

Go to top